chapter 20; God created me with love.

12 March 2011

Geografi dan Tsunami.

Assalammualaikum.

Tak tau nak update cerita pasal apa. Aku nak update cerita pasal Jepun, aku tak reti. Walaupun aku ambik kelas Geografi, cikgu tu biasa cakap punca utama tsunami disebabkan geseran yang berlaku. Ia juga menghasilkan gegaran.

(Google)

Masih tak paham? Okay, aku akan perjelaskan lebih lanjut! Playkan video ni, panggil lah translator dari Indon belakang rumah ka, bibik ka atau sapa-sapa yang paham bahasa ni. Jom tengok!




Masih nggak ngerti? Apa ke benggok sangat mu ni sihhh~ Hahahaha, (cakap Indon pulak).

Okay, mamat tu ada menjelaskan bila geseran berlaku, air laut akan tertarik, dan BLABLABLA! Tengok sendiri la, malas pulak aku nak cerita lebih-lebih ni. 

So, ada satu fakta lain kita wajib percaya iaitu apa yang terjadi di sekeliling kita adalah kuasa daripada Allah SWT. So kita tak boleh tolak semua tu. Kena percaya qada dan qadar ketentuan-Nya.

Aku harap apa yang terjadi kat Jepun sekarang ni tak terjadi dekat Malaysia atau kat mana-mana saja. Bila aku tengok berita tadi, aku sangat speechless. Betapa hebatnya kuasa Dia. Semoga kita semua dijauhkan daripada bencana. Amin!

Kbye! ;) 

No comments: