chapter 20; God created me with love.

25 June 2010

kritik sat

Aku taw aku bukan photographer yg pro. Aku tau aku jugak bukan pakai camera mahai. Murah murah ja. Tapi semurah murah camera aku, aku reti edit. Sampai ada yang puji, siap tanya lagi aku pakai camera jenis apa. Bila aku bagitau dia, dia terkejut sebab aku hanya gunakan digital camera. Mana mampu beli dlsr wey. HAHA.
Kat sini aku nak bagi ampa tengok picture edit yg agak terok la. Aku tak copy dari mana mana pun, saja syok nak share. Sharing is caring paaa. HAHA.


See that ? Memang hampeh gila. Kalau yang edit guna Photoscape, mai aku nak bagi tutorials sikit la. Aku tak mau kedekut dgn ilmu yg aku ada. 

1 : Kalau edit picture yang kita shot kat outdoor, jgn guna bloom. Memang tak lawa. Try guna Filter lepas tu ambil Film Effect. Lepas tu cari la effect mana yang ampa suka. Jangan sesekali guna bloom untuk shot outdoor. 

2. Cakap pasal frame, tak payah la guna frame love macam diatas ni . Kalau nak tunjukkan bakat photography ampa, jgn sesekali guna benda ni. Bagi aku lah kan, ia mencacatkan shot ampa ja. Guna yang simple simple sudahla. Buh Black Line sudah memuaskan mata mata yang ushar picture ampa. Tapi ingat, kalau nak bubuh frame, ikut 'mood shot' sama. Jgn hentam pi bubuh frame entah apa apa. Memalukan photographer photographer PEROsak saja. 

3.Lagi satu, jangan la ampa pi letak Antique Photo tu. Konon nak masukkan efek yang oldskool la ? HAHA, bagi aku dah habes dah kot zaman tu. Apa kata ampa cari efek yang best sikit selain Antique Photo tu. Mesti shot yang ampa edit tu nampak lawa. Swear beb, aku meluat gila kalau orang edit guna Antique Photo tu. Macam nak suroh pi kursus kawen ja.

4. Nama ? Yeah itu jugak penting wey. Jangan anggap tu perkara remeh temeh. Sebab nama tu menunjukkan hasil usaha kita capture shot shot yang best kan ? So kalau ada orang perli ampa dengan menyatakan guna camera murah ada hati nak tulis PHOTOGRAPHY. Sekurang kurangnya kita tak curi picture orang lain, hasil kerja kita jugak wey. Bodoh banggang orang yg buat statement seperti yg aku highlights kan tu. BUU~ Ok, kembali kepada nama, kalau nak letak nama, pastikan Opacity tu dikurangkan sikit. Nampak macam blur skit, tapi yang tu lawa. Jangan lupa tulisan tu bagi besaq sikit, konpem warga warga tua daerah Springfield bangga kalau ampa buat camtu.  

Okey guys, itu saja dapat aku kongsi. Act, ada member suruh aku buat, okey im done! Harap dapat membantu ya. Sapa yang rasa aku buang masa buat semua ni, ada aku kisah ? And sapa yg ckp aku perasan gilababi buat benda ni, padahal guna cam digital , sat 
hang ngn pak hang, pi mampoih nah ? BOO..





No comments: