chapter 20; God created me with love.

21 January 2014

wind of change

salam. idk how to start. btw i am using this blogger for android since my lappy buat hal tak senonoh ew.

but i think i have more ideas lah when it comes to updating my blog on this phone. hehe. pardon my english. i know its bad.

okay i wanna talk about us. muslim. awak seorang muslim? kalau ya, teruskan membaca. kalau bukan pun apa salahnya ye dak. hihi.

"hang ni ic ja tulis islam tapi suruh baca bismillah pun tak reti. sembahyang pun tunggang langgang. puasa kemain haram. cuit bukan muhrim serupa depa tu laki bini hang kan?"

pedihnya ayat tu kan? pedih sangat. part solat tunggang langgang tu lagi lah sedih bila baca macam benda tu poik kena dekat batang hidung sendiri.

aku tatau nak mula macam mana. bab intro ni aku lemah. okay, pernah tak dalam satu ketika dalam diri hangpa timbul satu perasaan nak berubah? takmau dah buat benda lagha. takmau dan buat dosa. apa yg kita nak is ketenangan. ketenangan dalam islam. kita cari islam. kita jumpa & amalkan cara hidup islam. sembahyang pun tak sesenang tinggai.

aku baca dekat facebook. ada sorang mamat ni share status berunsur peringatan. aku pun baca aa. dia cakap jangan sesenang like gambaq pompuan tak tutup aurat, sebab tak pasai2 kita dapat saham dosa dia. dia tulis lagi bab kalau kita like gambaq orang camtu, kita ni jadi macam saksi gambaq dia tu. terkejut jugak aku.

start from that day memang aku pilih jugak gambaq mana hat tak tutup aurat tu aku tak like. sorry ah. u can called me lame but its alright. aku lagi takutkan Allah dari aku takutkan manusia.

aku jugak ada baca novel yg berunsur keagamaan. memang terasa nak kahwin dengan org yg amalkan apa yg agama dia suruh. u know what i mean? pilih suami ni bukan macam pilih barang. ni kalau dengan tak sembahyang, tak puasa & dah tu sembahyang jumaat pun tak pi ada pompuan nak? kan perempuan kan?

aku tak cakap kita as a girl kena cari yg sempurna. well hello mr perfect wont come lah kalau diri kita sendiri pun terumbang ambing. nak jodoh yg baik tapi kita still buat bodoh soal kebaikkan diri sendiri.

nak jodoh yg terbaik sedangkan masjid pun awak tak jejak. nak jodoh yg baik sedangkan kaki awak pun melangkah masuk club.

"perempuan yg baik utk lelaki yg baik & lelaki yg baik utk perempuan yg baik" - surah an-nur 26.

so sesama lah kita perbaiki diri kita sendiri. ikut nafsu membunuh. kuatkan iman, hiasi peribadi. semoga entry ni sedikit sebanyak dapat membantu. eceh ustazah sangat cara aku update ni. kahkah. maaflah kalau ada terkasaq bahasa ka apa ka. tau?

cuba amalkan baca al fatihah untuk ibu bapa kita walau yg masih hidup. doa seorang anak ke ibunya sampai. dont worry. rezeki Allah yg hang tak jangka pun akan mai. hihi. pastu sebelum tidoq pulak istigfar banyak2 & maafkan orang yg buat salah dengan kita. ok?

okay thats all. have a nice day! (: xo

No comments: