chapter 20; God created me with love.

26 July 2013

try

Assalammualaikum.

salam nuzul Quran! may Allah bless us & grant us Jannah. InshaAllah.

so how's your fasting so far? good?

okay lemme tell ya one story, alah actually bukan story pun but it based on my pengalaman so i wanna share something might be inspire someone who read this out there.

here we go, bismisllahirahmanirahim.

before that, this content tak riak pun. aku cuma nak share.

ramadan has change me to be a better person & muslimah, i think so. ramadan makes me learn about patience & the way to get more closer to Him. alhamdulillah i'm trying not to be riak but this is what i feel. yes, ramadan change me. inshaAllah aku harap sangat benda ni berkekalan.

aku kan dulu ni mana cukupkan waktu sembahyang. nak cukupkan waktu ada saja halangan. contoh halangan yg bodoh bagi aku tu is ada orang ramai dekat sekeliling aku yg buat aku rasa terlupa Dia, pastu buat something yg aku asyik sangat sampai lupa waktu solat, lalai, buat tak endah bab sembahyang & anggap tak sembahyang ni normal.

sejak ramadhan ni alhamdulillah so far aku penuhkan waktu sembahyang aku. walaupun ada yang aku buat nak habis waktu dah but i'm trying so hard cukupkan jugak amalan wajib 5 kali sehari ni.

aku ni pesen ((jenis)) yang kenang budi [rasanyalah], sebab waktu aku down & waktu aku patah semangat, aku jumpa Dia mintak segalanya agar aku tak resah dah & He answered my prayer. He gave me a strengthen. alhamdulillah. lepas tu kejadian tu aku selalu cakap kat diri sendiri kalau rasa malas nak sembahyang, i will talk to myself

"tak malu eh? Dia bagi hang nyawa, rezeki, kasih sayang, kekuatan yg hang ada sekarang, takkan takleh nak spend 5 minit dekat Dia while Dia spend dekat hang udara 24 jam?"

brainwash diri sendiri & automatik diri sendiri bangun pi ambik wudhu. alhamdulillah. kena berkeras sikit dengan diri ni. lawan nafsu jahat yg ada.

so for those yg rasa nak berubah & takut gagal ((ya know what i mean kan? *kekening*)), always remember this kalau rasa macam nak terbabas, okay ayat aku deep sangat terbabas lah apalah.......

1) ingat, solat tu wajib. tak buat dosa. kalau buat dapat pahala & syurga. takkan takmau?
2) Allah suka orang yg sembah dia & minta dari Dia. you know why? read al-Fatihah. you'll know.
3) hati tenang. serious tak tipu. tenang sangat. setenang air di kolam blabla air dikolam pun tak setenang ni.
4) you'll satisfied. puas. lepas 5 waktu dah cukup akan datang satu rasa yg buat hang rasa puas sangat.
5) now you're believer. you're close to Him, sedaq tak?

pengajaran dari apa yg aku buat ni kan, kalau aku resah & ditimpa apa apa perkara yg tak baik, aku cecepat muhasabah diri cakap "Allah ada. Dia takkan bagi masalah kalau kita takleh settle la, we can get through this. laa tahzan Inaallah ma'ana, sabaq & ikhlaskan". 

perbanyakkan kaji surah surah dalam Malay & kita akan dapat rasa keagungan Dia. peh.

semoga ramadan ni mengajar & buat kita berubah ke arah kebaikkan.

muhasabah diri lagi, shaitan dah terkurung & hang masih tak reti sembah Allah, salah siapa ni? cuba pi depan cermin & you'll know who.

that's all. till then. selamat beramal. happy fasting (: xo

No comments: