chapter 20; God created me with love.

16 September 2012

Malaysia

Assalammualaikum.

Aku anak Malaysia & aku bangga jadi rakyat Malaysia.

Apa yg menariknya Malaysia? Apa kelebihan Malaysia berbanding negara lain? 

Hai semua! Aku Atyn Roslan nak cerita pasal uniknya Malaysia. Okay, nampaknya penulisan aku kali ni sangatlah formal, ini kerana apa? Kerana aku orang Malaysia dan orang Malaysia bertuturan sebegini, penuh dengan lemah lembut & adab sopannya.

Okay, enough with that Atyn.

Har har har. Harini kan Hari Malaysia, aku nak ambik kesempatan ni nak update pasai Malaysia la ni. Bagi laluan bagi laluan, Atyn Roslan nak lalu. Kihkihkih.

Okay, let's start!

1. Perayaan 
Kita boleh raikan banyak perayaan sebenarnya. Kalau awak tu cukup 'buta', awak takkan nampak semua ni. Eh tetiba. Hahaha. I mean, tengok, kita Muslim pun kalau agama lain contohnya India & Cina sambut Deepavali & Chinese New Year, kita pun cuti. Ini kerana apa? Sebab kita 1Malaysia.

2. Makanan
Haaa ni sapa tak suka makanan Malaysia ni mai aku lempang dia guna batang mop. Har har. Kita ada budu, kita ada tempoyak, laksa, satay, peneram, nasik kerabu & macam-macaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam. Kalau update pasai makanan dekat Malaysia ni, sampai Blogger.com ni pencen pun aku rasa tak habis lagi. Sapa tak suka makanan Malaysia tu memang dia tasteless la. Ryan Higa pun cakap "food in Malaysia is truly amazing". Haaa hang nak apa lagi kan? Hahahaha

3. Tempat percutian
Ni ada dalam wishlist aku nak pi jelajah Malaysia tapi taktau bila. Kahkahkah. Tunggu nanti InshaAllah kalau duit banyak aku pi la muehehehe. So far ni tempat yg masih belum aku pi ialah Johor, Kelantan, Teranggu & Sabah ja, yg lain Alhamdulillah dah sampai. Paling teringin nak pi Sabah. Pulau Sampoerna paling aku hajati nak pi pun.

4. Budaya
Banyak gila budaya yg kita ada dalam Malaysia ni. Nak sebut kat sini macam aku kata tadilah dekat bab makanan tu, sampai blogger ni pencen pun tak habis aku menyebutnya. Hahahaha.

5. Kaum
Kita ada banyak kaum. Semua ada, nak apa? Sebut ja. Hahaha.

Aku taktau dah ni, otak jem sat. Sampai situ ja kot aku update sebab taktau dah nak taip apa. Kalau sesapa rajin tolonglah update dekat komen entry ni.

Sebenaqnya aku up-kan entry ni sebab aku nak ucapkan Selamat Menyambut Hari Malaysia buat semua warga Malaysia.

Aku bangga jadi rakyat Malaysia & bersyukur sangat sebab boleh hidup kat Malaysia tanpa bangun pagi-pagi fikirkan soal perang & sebagainya. So bersyukur lah sikit, kita generasi merdeka. Tak payah susah-susah berperang dengan penjajah. Thank you Allah for everything.

May Allah SWT bless Malaysia.

Happy Malaysia Day!!!!! 


No comments: