chapter 20; God created me with love.

04 June 2011

Jiran ku bukan jiranmu (Edisi kehidupan)

Assalammualaikum.

Tengah hari tadi aku lapar bukan main kepalang. Rasa macam nak ratah ja monitor depan ni, tapi tak gamak sebab 'lembut' sangat. Dan juga bukan selera aku. Abah pergi Ipoh ambil along kat sana, mama pulak kerja. Before this, mesti masa makan tengahari abah tolong belikan. Tapi memandangkan takda sapa nak beli, aku ratah jugak cebisan chipsmore tu.

Jiran aku buat makan-makan kat rumah dia. Masa aku mandi tadi, kemain aku bau sup. Rasa macam nak buat muka tebal pi makan tanpa pedulikan orang lain. Tapi memandangkan aku ada sivik, aku tak pi. Sanggup kebuluran. Janji aku ada maruah, ye tak? (Edisi APEW AKUW KESAH ?! AKUW TAKDEW DAREW!)

Panas jugak dengan jiran yang buat kenduri tu, kenapa tak undang aku pi makan kat rumah dia? Mula-mula memang kecik hati jugak, sebab tak diundang kan. Dah la aku tengah lapar. Lepas mama balik kerja, mama baca surat khabar. Aku pulak saja gedik pi garden depan rumah aku tu, saja nak tunjuk muka supaya aku diundang kan

Lepas tu aku kedengaran :

" Adik(aku ler tu)! Adik(aku ler tu)! Mama balik tak lagi ? "

"A'ah baru sampai balik.."

" Panggil mama mai makan bihun sup, ada kenduri sikit, pi panggil! "

" Ha okay.. "

Yes, taktik aku berjaya jugak setelah berhempas pulas berlapar kan? Actually lupa nak cakap, bukan tak boleh pergi beli makanan, tapi takda transport, sebab kereta mama break-down.

Aku makan bukan main buas. Orang tepi aku dah tak kisah. Hahaha. Teruk betul.

Moral of the story : Manusia sanggup lakukan apa saja untuk makan. :)

No comments: