chapter 20; God created me with love.

07 May 2011

Saudara angkat

Assalammualaikum.

Kemain lagi tau aku punya title. Aku nak cerita pasal adik-beradik angkat. Secara terangnya, orang yang takda pertalian darah dengan kita, tapi nak jadi abang/kakak/adik kita. Macam aku, aku takda adik dan aku juga takda adik angkat. Bagi aku mengambil saudara angkat ni sangat melecehkan.

Mengikut pengalaman seorang budak perempuan yang tak mahu namanya dimentionkan, dia pernah diambil menjadi adik angkat kepada seorang lelaki. Hampir setiap hari mereka berhubung. Samada di telifon mahupun ruangan chatting. Sehingga satu tahap, timbul perasaan cinta antara mereka. Akhir sekali mereka men'declare' kan diri mereka sebagai satu pasangan kekasih.

Kalau tak clash takpa. Macam mana pulak kalau clash?

Lepas tu bila dah putus/clash, masing-masing langsung tak contact dah. Nampak tak berlaku 'pembaziran' disitu? Kasih sayang yang mereka patut semaikan terlerai macam tu saja.
....

Yang ni pula cerita aku. Ada budak junior sekolah aku, hantar chat IM dekat aku. Seperti biasa aku akan layan sapa-sapa ja yang tegur aku. Secara tiba-tiba dia tanya soalan ganjil kat aku.

"kak nak jadi kakak angkat saya?"

Untuk mengelakkan dia merasa malu, aku tolak perlawaan dia. Aku cakap aku tak suka ambil saudara angkat. Entah kenapa. Bagi aku macam loser sangat. Padahal kita memang dah di'declare' kan sebagai saudara sesama Islam.


Seterusnya, aku paling geli orang lelaki ada abang angkat. Sebab takda abang? Kau anak tunggal? Come on lah man, geli semacam aku. *ini jujur.


Dan aku sendiri tak tahu apa function saudara angkat ni. Oh konon kau tu ada perasaan kasih-sayang murni menjadi seorang abang/kakak/adik lah ni ye?

Oh loser!

No comments: