chapter 20; God created me with love.

03 November 2012

Bahasa rojak. x

Assalammualaikum.

Kabare semua? Waras? Ngak waras? Ngak papa dong, pergi jahanam aku tak reti cakap bahasa ini. Wkwkwkwkwk.

Hi semua. Sorry, perenggan satu tu annoying sangat. Rasa malu menebal dalam diri apabila terbaca perenggan satu.

Hmm, perenggan kedua tu aku maksudkan betul-betul.

Eh, perenggan ketiga tu jangan ambik serious sangat, aku melawak ja hehehehe.

Perenggan ketiga tu macam annoying ja cara aku gelak kan?

Perenggan keempat tu saja ja buat syok.

OKAY ENOUGH WITH THIS ATYN ROSLAN!

Nak cakap pasal bahasa rojak. You know, macam this la. Haaaa campur-campur bahasa gitew. Hahahaha! It kinda funny to me bila baca but yeah, aku suka.

Dalam kehidupan seharian kita pun kita akan campur adukan bahasa Melayu & English cuma kita saja tak sedar sebab dah terbiasa dengan cara percakapan kita yg suka campurkan dua bahasa ni. I don't blame anyone, sebab aku pun sebegitu jugak.

CONTOH!

1) Kita di shopping mall beli baju or something, nak kena cuba dulu takut sendat/longgar sangat kan, ayat yg kita akan sebut? "Mai nak try dulu, satgi ketat jenuh mai sini balik".

2) Dalam perjalanan nak jumpa kawan, kita text or call dia mesti akan cakap "Haa aku on the way(otw) dah ni, tunggu sat".

Banyak lagi contoh sebenaqnya, cuma otak aku ja malas nak tekan bagi laju sikit. Kalau ada idea mai la komen kat entry ni nah? Hihihik.

Bagi aku, tak salah nak campur bahasa ni. Seronok k. Lagipun aku rasa takda masalah kat mana-mana, campur ja bahasa macam rojak, rojak tu kan sedap. Tak gitu? Hehehehe.

Tapi kalau hang rasa BI hang cekang, cakap jela BI pun, takda sapa halang plus itu lebih bagus.

"Gunakanlah bahasa kebangsaan kita, marilah amalkan ramai-ramai".

Acewah..

Hahahaha that's all! Finally ada jugak benda aku boleh 'bincang' kat sini setelah 34 juta tahun aku tak update entry sebegini.

Take care!

Love, Atyn. xx

No comments: